دسته بندی:

  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۷

راهنمای اخذ ویزا و سفر به آذربایجان

راهنمای سفر به آذربایجان + راهنمای اخد ویزای آذربایجان
Photo by Bahram Jamalov from Pexels

در بخش اول این نوشته به توضیح در مورد بهترین زمان سفر به آذربایجان خواهیم پرداخت، اشاره ای به راه های مختلف سفر به آذربایجان خواهیم داشت و در بخش دوم راه های متنوع اخذ ویزای آذربایجان را بررسی خواهیم کرد و شما را با راه های ارزانتر اخد ویزای آذربایجان آشنا خواهیم کرد.

در کشور آذربایجان همسایه شمالی ایران، در کرانه‌های غربی دریای خزر سال‌های سال است ایرانیان زیادی را به قصد سفر به سوی خود می‌کشاند. البته دلیل این نزدیکی و تبادل را علاوه بر همسایگی باید در تاریخ جستجو کرد. آذربایجان در دوره‌های تاریخی مختلف بخشی از ایران بوده و اشتراکات فراوان مذهبی، قومی و زبانی هم از سویی دیگر این رابطه را ساخته‌اند.

آذربایجان علیرغم وسعت نه چندان زیادش جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوانی را در خود جای داده است. البته نباید از تلاش‌های سازماندهی شده و منسجم دولت آذربایجان در خصوص برنامه‌ریزی هدفمند در زمینه توریسم غافل ماند.

موقعیت جغرافیایی

آذربایجان با ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شرق از لحاظ دسترسی به آب‌های دریای خزر و منابع نفتی بی‌شمارش موقعیت ممتازی دارد. از شمال به کوهستان‌ سر به فلک کشیده قفقاز و مرز روسیه و گرجستان و از غرب به ارمنستان و از جنوب به رودخانه ارس، مرز طبیعی‌اش با ایران محدود می‌شود.

واقع شدن اقلیم‌های کوهستانی، جنگلی و ساحلی در این کشور ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربعی طبیعتی کم نظیر و جادویی را تشکیل داده که سفر به آذربایجان را هیجان انگیزتر می‌کند.

فرهنگ و تاریخ کشور آذربایجان

وقتی در مورد فرهنگ و رسوم مردم کشور آذربایجان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می‌فهمید که با فضا و اتمسفری غریبه طرف نیستید. در آذربایجان هم تشیع مانند ایران دین رایج اکثر جمعیت کشور است.( بیش از 95 درصد) و این موضوع آذربایجان را به دومین کشور شیعه جهان، از لحاظ پیروان این مذهب تبدیل کرده است.

همچنین در آذربایجان علاوه بر گویش ترکی آذری، گویش‌هایی چون کردی، روسی، ارمنی، تالشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تا سال ۱۹۱۸ میلادی هیچکس این محدوده از کره زمین را به نام آذربایجان نمی‌شناخته و در گذر تاریخ به نام‌هایی چون آلبانیای قفقاز، آران یا شیروان از آن یاد کرده‌اند.

واژه آذربایجان همواره به سرزمین‌های جنوبی رود ارس اطلاق می‌شده تا این‌که با حمایت امپراتوری عثمانی در اواخر حکومت تزارها در روسیه برای اولین‌بار کشور جمهوری آذربایجان اعلام موجودیت کرد، ولی بعد از انقلاب اکتبر در سال ۱۹۱۸ توسط بلشویک‌ها سرنگون و یکی از جمهوری‌های جماهیر شوروی سوسیالیستی شد.

البته که نمی‌شود از تاریخ آذربایجان صحبت کرد و معاهده ترکمانچای که اسباب جدایی دامنه‌های قفقاز تا سرحدات ارس را فراهم کرد، از خاطر برد.

با همه این اوصاف، «آذربایجان» امروز کشوری است که سالانه میلیون‌ها مسافر را به سوی خود می‌کشد. اما وقتی شما به کشوری پای می‌گذارید که مردمانش نوروز را جشن می‌گیرند و با زبانی صحبت می‌کنند که شما به آن تسلط دارید یا حداقل با آن غریبه نیستید و خیلی چیزهای دیگر از این دست، لبخندی برآمده از آشنایی بر لبان شما نقش خواهد بست.

واحد پول و اقتصاد

واحد پول آذربایجان منات نام دارد. شما در سفر به آذربایجان مشکل خاصی برای تبدیل ارز خودتان به منات نخواهید داشت. به هر صرافی‌ای که مراجعه کنید می‌توانید ارز خود را تحویل دهید و به ازای آن منات در جیب بگذارید.

البته پیشنهاد‌ می‌شود به خاطر نرخ تبدیل مناسب در آذربایجان دلار همراه داشته باشید.

در مورد اقتصاد این کشور دو نکته اساسی وجود دارد: نفت و توریسم.

بعد از استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی، سیاست‌های اقتصادی بر پایه فروش نفت و فرآورده‌های آن طراحی شد. اما در دو دهه ابتدایی قرن بیستم حکومت آذربایجان سرمایه‌گذاری عظیم و بلندمدتی را برای کسب درآمد چشمگیر از صنعت توریسم را در دستور کار قرار داد و امروز هم نتایج مثبت آن در زندگی و توسعه این کشور به خوبی مشهود است.

کی برویم؟ (بهترین زمان سفر به آذربایجان)

برای دانستن این که چه وقتی از سال بهترین زمان سفر به آذربایجان است، فقط کافی‌است بدانیم چه‌وقت از سال برای رانندگی در جاده‌های چالوس و هراز و رفتن به شمال مناسب است. بله، آب و هوای آذربایجان در قسمت شرقی و ساحلی چیزی شبیه گیلان و مازندران است، البته هر چه به سمت شمال و شمال غربی در دامنه‌های قفقاز حرکت کنید به علت افزایش ارتفاع از سطح دریا با هوای لطیف‌تر و خنک‌تری روبه‌رو خواهید شد.

نسبت به شهرهایی که به عنوان مقصدتان در سفر به آذربایجان در نظر گرفته‌اید، می‌شود زمان‌های ایده‌آل متفاوتی را تعیین کرد.

خلاصه بگویم، همه چیز به شما بستگی دارد.

چطور برویم؟

خیلی از مسافران ایرانی برای ورود به خاک آذربایجان راه زمینی را انتخاب می‌کنند که باید علاوه بر هزینه‌های مربوط به دریافت پلاک بین‌المللی، گواهینامه بین‌المللی، ترجمه کارت شناسایی خودرو و کاپوتاژ( مجوز گمرکی حمل خودرو) باید پرداخت هزینه عوارض ورود خوردو و بیمه اجباری آن را هم در نظر گرفت. نکته مهم‌تر این که اگر سال ساخت خودروی شما پایین‌تر از ۲۰۱۰ میلادی‌است یا باید به فکر اتومبیل جدید باشید یا سفر زمینی با خودروی شخصی را به آذربایجان فراموش کنید.

ورود زمینی به آذربایجان تنها از دو نقطه مرزی بیله‌سوار و آستارا امکان‌پذیر است و ضمن انجام موارد مورد نیاز جهت خروج بهتر است از ساعت فعالیت این دو مرز اطلاع کسب کنید تا زمان را بهتر مدیریت کنید.

به هر حال سفر زمینی برای خیلی از افراد جذابیتی دارد که حاضر نیستند آن را با هیچ نوع دیگری از سفر جایگزین کنند.

برای سفر زمینی به آذربایجان بدون خودرو شخصی سه راه وجود دارد:

۱) خرید بلیط اتوبوس تهران( یا هر پایانه اتوبوسرانی دیگری) به باکو

۲) رفتن به گذرگاه مرزی آستارا یا بیله‌سوار و استفاده از خودروهای سواری یا تاکسی جهت رسیدن به شهر مقصد

۳) و سفر با قطار!

اگر تمایل دارید بخشی از سفر شما با قطار باشد، به هر طریقی که صلاح می‌دانید به آستارا بروید و پس از عبور از مرز با قطار خودتان را به باکو یا شهرهای دیگر برسانید.( فراموش نکنید قبل از رسیدن جدول زمانی حرکت قطارها را چک کنید.)

توجه داشته باشید که برای ورود از مرز زمینی حتما باید درخواست ویزا را بصورت آنلاین داده باشید.(در این خصوص در بخش بعدی توضیح داده خواهد شد.)

سفر هوایی از تهران به باکو بیش از ۲ ساعت طول نخواهد کشید و بهترین گزینه‌ای که از لحاظ قیمت پیش روی شما قرار دارد خرید بلیط از ایرلاین آزال( هواپیمایی آذربایجان) است.

پروازها از لحاظ زمان پروازی متنوع و لحاظ قیمت اقتصادی و به صرفه می‌باشند. البته قیمت بلیط مستقیما به این نکته بستگی دارد که چه زمانی را برای سفر انتخاب می‌کنید.

ویزا، به راحتی آب خوردن

آذربایجان در این سال‌ها هر کار که می‌توانسته کرده تا بتواند از عواید ورود گردشگر بیشترین بهره را ببرد.

در اولین قدم دریافت ویزای آذربایجان برای اتباع خیلی از کشورها را لغو، و ساز و کاری فراهم کرده تا اتباع سایر کشورها که برای سفر به آذربایجان نیاز به ویزا دارند، بدون مراجعه حضوری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ویزای خود را دریافت کنند.

۱) ویزای فرودگاهی:

سوار هواپیما شوید با داشتن پاسپورتی با حداقل اعتبار ۶ ماه، و یک قطعه عکس در فرودگاه باکو با صرف زمانی اندک و پرداخت نقدی ۴۰ دلار ویزای آذربایجان را دریافت کنید.

۲) ویزای الکترونیک:

ضمن داشتن اسکن پاسپورت( حداقل ۶ ماه اعتبار) و عکس پرسنلی به سایت صدور ویزای الکترونیکی به نشانی https://evisa.com.az/en مراجعه کنید و وقتی که فرم‌های درخواست ویزای آذربایجان را تکمیل و تصاویر مدارک مورد نیاز را بارگذاری کردید ، بعد از 3 ساعت ویزا برای شما ایمیل خواهد شد.

علاوه بر کوتاهی زمان صدور، این نوع ویزا به صرفه‌تر است. چرا که تنها ۲۴ دلار هزینه دارد. خیلی مهم است که در ثبت اطلاعات خود دقت کنید چرا که هر اشتباه احتمالی در ورود اطلاعات ممکن است شما را هنگام ورود به دردسر جدی بیندازد.

نکته: برای پرداخت هزینه ویزای الکترونیکی اگر مسترکارت یا ویزا کارت ندارید، نگران نباشید. خوشبختانه شرکت‌هایی وجود دارند که پرداخت‌های ارزی الکترونیک شما را در قبال دریافت کارمزد انجام می‌دهند.

اعتبار ویزای آذربایجان

ویزای صادر شده از لحظه صدور ۹۰ روز اعتبار دارد و با ویزای توریستی از تاریخ ورود می‌توان تا سقف ۳۰ روز در آذربایجان اقامت داشته باشید.

موضوعات مرتبط

No Comments

خرید آنلاین بیمه مسافرتی

در کمتر از یک دقیقه حق بیمه مسافرتی را محاسبه ، طرح های مختلف را مقایسه و مناسبترین بیمه را با توجه به موقعیت و نوع سفر خود انتخاب کنید. کارشناسان ما ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما در طی فرآیند خرید خواهند بود.

بیانیه ماموریت سفربان

هدف ما در سفربان کمک به خریداران بیمه مسافرتی برای خرید بهترین بیمه مسافرتی از طریق آسان سازی امکان مقایسه طرح های مسافرتی در کنار فراهم آوردن تنوع در طرح‌های بیمه مسافرتی و نیز ارائه پشتیبانی ۲۴ساعته / ۷ روز هفته / ۳۶۵ روز در سال است.

نظر خود را با ما در میان بگذارید

آیا می‌دانید "سفربان" تنها وب‌سایت فروش آنلاین بیمه مسافرتی با پشتیبانی واقعا ۲۴ساعته در ایران است!

مشتریان در مورد ما چه  می‌گویند

مشاهده همه

طرح های بیمه مسافرتی

مشاهده همه